Monday, July 6, 2009

Selamat Datang ke Blog Aper Tue...


السلام عليكم ورحمة الله وبركات Dan Salam Sejahtera

Selamat Datang ke blog yang memuatkan pelbagai petua serta panduan kehidupan seharian. Silalah menyumbang serta memberi komen anda...

Kalau anda perasan, apetu yang merupakan bahasa slanga membawa makna "apa itu" tapi jika anda alihkan a ke belakang, perkataan itu akan menjadi "petua".

Apa signifikannya? Heheheh, ia membawa makna:
  1. Apetu - lebih kurang macam howto la walaupun howto lebih sesuai kalau kita pakai "camne" tapi apetu lebih meng-'entice' orang agaknya
  2. Dengan membawa huruf a ke depan memberi bayangan (imply) bahawa harapan saya agar blog ni bersifat dinamik dan berterusan dan bersifat "kebulatan"
Saya baru dapat tahu dari seseorang bahawa Oxford Dictionary telah menerjemahkan 'Petua' sebagai 'Fatwa'. Walaupun ia merupakan satu kesalahan penterjemahan mungkinkah ada sedikit sebanyak kebenarannya? Maksud saya dari sudut etimologu atau sejarah/asal usul perkataanya? Seperti halnya dengan perkataan Bedo'oh atau Pedo'oh yang selalunya bermaksud 'Menipu' dalam bahasa dialek Pantai Timur Pahang. Asal perkataan itu adalah dari Bid'ah.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

Lorem Ipsum

Lorem Ipsum

Lorem

Link Count Widget

Kelaster Pete

tracker

enough nang

Followers

Web Design

My Photo
Helmi
About...
View my complete profile

Cari sampai dapat...