Wednesday, July 15, 2009

Kanji Baju

Saya biasa membeli kanji yang disembur dari tin aerosol. Alah, macam sembur ridsect tapi ni dekat baju. Ada juga dari jenis silikon. Tapi harganya agak boleh tahan jadi ada rumusan yang jauh lebih murah. Anda beli tepung kanji. Sebarang kanji boleh digunakan. Biasanya kanji dari ubi kayu atau jagung.

Bancuh dengan air dan masukkan dalam botol penyembur dan seterika baju anda. Tapi jangan bancuh terlampau pekat nanti kanji tu jadi berkeping-keping (flaky) pulak kat atas baju anda. Semburan juga tidak perlu terlalu banyak.

Saya terfikir kaedah ini secara tiba-tiba beberapa tahun nan lalu. Memang menjimatkan kalau anda suka kanji baju.

*Hendaklah diingat, air kanji yang telah dibancuh tidak tahan lama. Ianya akan basi dan berbau busuk setelah 1 atau 2 hari. Pada pengalaman saya, jika anda menyimpannya didalam peti ais, ia akan tahan lebih lama.

Saya pernah menggunakan bekas botol Febreeze dan saya dapati air kanji tersebut tahan berhari-hari. Baunya juga harum kerana bercampur dengan sisa saki baki Febreeze.

febreeze.jpg


Mungkin anda boleh cuba campurkan dengan sesudu teh Febreeze. Secara teorinya saya kira mungkin kerana Febreeze bertindak membunuh bakteria yang menyebabkan bau busuk maka itulah sebabnya bancuhan tersebut tahan lebih lama tanpa mengeluarkan bau kurang enak.


Hmmm, mungkin kalau anda terlupa untuk mengambil inisiatif seperti di atas dan ia mula berbau busuk, mingkin elok saja anda membuat bedak sejuk kerana baunya seakan beras busuk yang dibuat bedak sejuk tradisional melayu (^_^)


Akhir sekali, mungkin anda boleh cuba mencampurkan bahan anti-bakteria lain seperti dettol atau mungkin juga bahan pengawet makanan seperti Potassium sorbate dalam kuantiti yang sedikit dan jika berjaya bolehlah mengongsi pengalaman anda bersama saya.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

Lorem Ipsum

Lorem Ipsum

Lorem

Link Count Widget

Kelaster Pete

tracker

enough nang

Followers

Web Design

My Photo
Helmi
About...
View my complete profile

Cari sampai dapat...